За Евровизия

За Евровизия

През 2016 -а ще се проведе 61-вото издание на песенния конкурс Евровизия в шведската столица Стокхолм. Научете повече за най-голямото музикално събитие в света. Следете всички новини за конкурса тук.

Песенният конкурс “Евровизия” е годишен музикален фестивал, в който право на участие имат държави, чиито обществени радио и телевизионни оператори са активни членове на Европейския съюз за радио и телевизия (EBU). Освен този конкурс под шапката на “Eurovision Family of Events” са още “Детската Евровизия”, “Eurovision Young Dancers” и “Eurovision Young Musicians”.

Всяка участваща държава излъчва един представител, който взима участие в международната надпревара. Конкурсът се провежда в държавата, която е спечелила изданието през предходната година. Изборът на участник става съобразно правила, приети от съответните национални телевизии.

Песенният конкурс “Евровизия” се състои от 3 вечери (два полуфинала и финал). В двата полуфинала участват изпълнители от всички държави с изключение на класиращите се по право държави (Германия, Франция, Великобритания, Италия и Испания).  Разпределението на държавите в двата полуфинала се осъществява след теглене на жребий.  Страни, които не са разпределени за участие в съответния полуфинал, нямат право да гласуват за държавите, участващи в него.  От всеки полуфинал се класират по 10 държави за финалната фаза. Във финала на “Евровизия” участват общо 26 страни.

Победителят в “Евровизия” се определя чрез гласуване между всички участващи държави. Всяка страна гласува поотделно чрез вот в реално време на телевизионните зрители и петчленно жури от музикални професионалисти, които изявяват своите предпочитания на предпоследната генерална репетиция. Обикновено тя се провежда в деня преди съответната фестивална вечер.  След това двете гласувания се сумират и оформят крайния вот на всяка държава.

Първият конкурс за песен на “Евровизия” се провежда в далечната 1956 година, на 24 май в швейцарския град Лугано. От тогава надпреварата  съществува без прекъсване и през месец май 2014 се проведе нейното 59-о издание. Всяка година “Евровизия” се гледа от над 180 милиона зрители в цяла “Европа”, а също и в Австралия и Китай.

Градове-домакини на “Евровизия” 1956 – 2014

1956 – 1975 1976 – 1995 1996 – 2014
Лугано 1956 Хага 1976 Осло 1996
Франкфурт 1957 Лондон 1977 Дъблин 1997
Хилверсум 1958 Париж 1978 Бирмингам 1998
Кан 1959 Йерусалим 1979 Йерусалим 1999
Лондон 1960 Хага 1980 Стокхолм 2000
Кан 1961 Дъблин 1981 Копенхаген 2001
Люксембург 1962 Харогейт 1982 Талин 2002
Лондон 1963 Мюнхен 1983 Рига 2003
Копенхаген1964 Люксембург 1984 Истанбул 2004
Неапол 1965 Гьотеборг 1985 Киев 2005
Люксембург 1966 Берген 1986 Атина 2006
Виена 1967 Брюксел 1987 Хелзинки 2007
Лондон 1968 Дъблин 1988 Белград 2008
Мадрид 1969 Лозана 1989 Москва 2009
Амстердам 1970 Загреб 1990 Осло 2010
Дъблин 1971 Рим 1991 Дюселдорф 2011
Единбург 1972 Малмьо 1992 Баку 2012
Люксембург 1973 Милстрийт 1993 Малмьо 2013
Брайтън 1974 Дъблин 1994 Копенхаген 2014
Стокхолм 1975 Дъблин 1995 Виена 2015

Имате още въпроси за “Евровизия”? Намерете отговорите тук!

Кои държави имат право да участват на “Евровизия”?
- Право на участие имат държави, чиито обществени телевизионни оператори членуват в Европейския съвет за радио и телевизия (EBU). Списък с тези телевизии можете да намерите тук.

Къде се излъчва “Евровизия”?
- Във всички участващи европейски държави през дадената година (обикновено между 38 и 44), както и в Китай и Австралия. Успоредно с тези държави някои от неучастващите европейски страни също излъчват надпреварата на живо или на запис. Общата аудитория, следяща конкурса е между 120 и 170 милиона зрители всяка година.

Заплащат ли се такси за участие?
- Всяка участваща телевизия е длъжна да заплати такса в размер, определен от EBU. Дължимата сума се получава в зависимост от големината на телевизионния пазар в съответната държава, както и нейния БВП.

Колко участници могат да вземат участие в дадено издание на конкурса?
- Броят на участващите държави варира през годините, но участие в дадено издание на “Евровизия” могат да вземат телевизии от най-много 45 държави.

Може ли частна медия да организира участието на дадена страна в “Евровизия”?
- За да може една телевизия да участва в конкурса от името на дадена държава, то тя трябва да бъде активен член на EBU. В общия случай такова членство е възможно само за обществени радио и телевизионни оператори. В Европа съществуват различни закони, регулиращи дейността на радио и телевизионните оператори. В някои страни е възможно частни радио и телевизионни канали да изпълняват определени обществени функции, като за тази си дейност те получават бюджетни средства. Такива по същество частни оператори, но получаващи публични средства във връзка с изпълнение на обществена мисия могат да членуват в EBU.

Как стои въпросът в България?
- По смисъла на Закона за радио и телевизия (ЗРТ) обществена мисия могат да изпълняват само телевизионните  оператори на издръжка от републиканския бюджет. Такива в  България са Българска национална телевизия (БНТ) и Българско национално радио (БНР). Само и единствено тези медии могат да бъдат (и са) активни членове на EBU. От тях БНТ може да организира участието на България в песенния конкурс на “Евровизия”.

Възможно ли е партньорство между частни и обществени медии по отношение на “Евровизия”?
- Такъв тип партньорство е възможно и се е осъществявало в Европа. В този случай частната телевизия организира националната селекция за избор на песен и изпълнител (с всички съпътстващи приходи и разходи), а обществената телевизия излъчва международният конкурс съобразно правилата на EBU.

Как се избира кой изпълнител и с коя песен да представя дадена страна в международната фаза на “Евровизия”?
- Всяка участваща телевизия утвърждава регламент, по който да се избере изпълнител и песен. Това обикновено се случва чрез отворени конкурси, в които всеки може да участва или чрез вътрешна селекция, където телевизията сама определя изпълнителя и/или песента, с която да участва.

Как става изборът на песен и изпълнител в България?
- Традиционно БНТ организира отворени конкурси за изпълнител и песен. През 2010 и 2013 обаче, обществената медия реши да избере изпълнител, а зрителите да изберат песента, с която той да се представи в международната фаза на конкурса.

Кога България участва за първи път в “Евровизия”?
- България чрез обществената телевизия БНТ дебютира в конкурса през 2005-а година с песента “Lorraine” на група “Каффе”.

Какви са ползите от участието в “Евровизия”?
- Ползите от участието в “Евровизия” са много. На първо място обществените телевизии имат възможност да си сътрудничат и да осъществят помежду си ценни контакти, които на по-късен етап да доведат до реализация на различни проекти. В музикално отношение “Евровизия” е мястото, където може да се чуе много и разнообразна музика от всички краища на Европа. Липсата на жанрови ограничения в песните означава, че зрителите могат да се насладят единствено по рода си музикално преживяване. Конкурсът има характер на надпревара, а това означава, че всички страни се стремят към съвършенството в подготовката си. Голямата конкуренция от своя страна води до стремеж към развитие и надскачане пределите на локалната слава. Също така конкурсът е осигурил успеха на не един или двама изпълнители и групи. Много държави използват “Евровизия” като платформа за реклама на своята култура и туризъм пред огромна телевизионна аудитория.

Какви са рисковете от участие в “Евровизия”?
- От участието в песенния конкурс “Евровизия” може само и единствено да се спечели. Състезателният характер на фестивала означава, че по подразбиране в него ще има винаги победители и победени. При всички положения обаче, безценният опит и неповторимото изживяване остават за цял живот. “Евровизия” е възможност, но не и гаранция за успех. Поради тази причина професионалната и последователна работа и след конкурса са задължително изискване, за да може даденият изпълнител да извлече максимални ползи от участието си.

“Участието в конкурса е безсмислено – страните гласуват геополитически и музиката няма значение”
-
Това е често срещан аргумент срещу конкурса, но е твърде далеч от истината. При гласуването всяка държава гласува за 10 други страни, като в низходящ ред ги награждава с 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 точки. Дори да приемем, че всички близки по език и култура страни гласуват помежду си, то има още други държави извън тези така наречени “блокове”, които получават точки. При общото сумиране на точките съседският вот се неутрализира и не е възможно дадена страна да спечели конкурса или да достигне до призово класиране само благодарение на гласуването от своите съседи. За целта трябва песента да събере симпатиите на зрителите от повечето участващи страни. Също така ако твърдението за предопределеност на гласуването беше истина, то всяка година надпреварата трябваше да се печели от едни и същи държави, което не е факт. В крайна сметка преди всичко качествата на песента, изпълнението, визуалното представяне пред зрителите е това, което решава дали дадена държава ще спечели “Евровизия” или не.

“Искам да участвам в българската селекция и да представя България. Какво да правя?”
- На първо място трябва да се уверите, че Българска национална телевизия е обявила конкурс за дадената година. За целта сте на правилното място – в рамките на тази страница можете да намерите всичко, което Ви интересува за българската селекция.  Прочетете изключително внимателно правилата на селекцията – те са изключително важни и непознаването им е ключова предпоставка за последващо недопускане на участие. След като направите това, трябва да подготвите песен за участие. Тук съвети не можем да Ви дадем – всичко е въпрос на Вашите способности и вдъхновение. Все пак, изгледайте предишни издания на конкурса – в Интернет има достатъчно информация, включително като видеоклипове. При всички положения можете да видите примери за съвършено реализирани изпълнения и други, които се намират в другата крайност.

Има ли рецепта за успех в конкурса?
- Най-честият отговор на този въпрос е “не”, тъй като в “Евровизия” победители са били много различни като жанрове песни, дори в две съседни години. Въпреки това има и неща, които са задължителна съставка на всеки успех – упорит труд, работа в екип, оригиналност и късмет.

Как да сме убедени, че надпреварата е честна?
- През годините Българска национална телевизия натрупа голям опит в организацията на местната селекция. Всяка година правилата се подлагат на ревизия и усъвършенстване в унисон с европейските тенденции и в съответствие с натрупания вече опит, негативни явления и т.н.. За преброяване на гласовете, постъпили от телевизионните зрители се използват услугите на независима от БНТ външна фирма, а ограничението в броя гласувания, които могат да бъдат извършени от един апарат е сериозна предпоставка за честността на гласуването. Ангажирането на жури от изявени експерти в областта на музиката и шоубизнеса също е условие резултатите от конкурса да отразяват обективната реалност.

Ако имате още въпроси за песенния конкурс “Евровизия”, чувствайте се добре дошли да ги зададете чрез нашата официална facebook страница.